Friday, September 23, 2011

Mati Itu Pasti!!


Cuak ke baca tajuk entry arini? Jangan la sentap beb.. Itu adalah realiti di dalam kehidupan ni.. Setiap yang hidup pasti akan mati.. Tapi apsal tetiba aku buka topik pasal mati plak ni? Dah buang tebiat ke apa? Tak ada apa, hanya sekadar mengingatkan diri sendiri dan para pembaca yang sudi menjengah blog aku ni..

Sebenarnya sejak dua hari lepas dalam kepala otak aku ni berfikir tentang kematian.. Mati itu pasti datang, tapi bila masanya? Tak seorang pun yang tahu.. Apabila waktunya telah sampai, tidak akan tercepat atau terlambat walau sesaat pun.. ALLAHUAKBAR.. Gerun pun ada bila teringat tentang kematian.. Selalu kita baca dalam akhbar, macam-macam kisah kematian.. Accident la, kena bunuh la.. Tapi disebabkan kita tiada pertalian dengan orang-orang yang diceritakan dalam berita tu, so kita takde rasa pape.. Normal la tu.. Dah sampai ajal dia.. Itulah selalu yang kita ucapkan bila membaca berita-berita sebegini, betul tak? Tapi kalau la mereka yang terlibat tu rapat dengan kita, bagaimanakah perasaan kita?

Sabtu lepas ketika sedang melayari fb, aku dikejutkan dengan berita kematian seorang senior aku waktu disekolah dulu.. Aku takdelah rapat dengan dia sebab dia lelaki.. Tapi kenal la sebab dia ni hensem gak dan bapak dia driver teksi.. Tua setahun daripada aku.. Bukak je fb, terus dapat berita dia dah meninggal dunia akibat semput.. Dia ada 3 orang anak, perempuan semuanya.. Kecik-kecik lagi, yang besar dalam 2 tahun lebih kot, dan sepasang kembar berusia setahun lebih.. Lepas je baca berita tu, aku terkesima, macam tak percaya pun ada.. Benarlah ajal itu tidak mengira usia, bila sudah sampai, pasti akan datang.. Wife dia Muslim convert, asal Sarawak.. Aku tak dapat nak bayangkan macam mana dia nak hadapi semua ni.. Cuba imagine, mungkin sehari sebelum arwah meninggal, diorang sekeluarga bersuka ria, outing, happy melayan anak-anak.. And on the next day, tiba-tiba arwah sudah kaku tak bernyawa lagi.. Telah pergi selama-lamanya.. ALLAHUAKBAR.. Tak sanggup rasanya nak hadapi situasi sebegini..

Dan yang paling buat aku sedih tu, wife arwah tulis kat wall fb arwah "Dear, anak-anak cari u dear..:'(". Kalo koranglah, apa yang korang rasa? Aku memang admit, sedih giler.. Dengan anak-anak yang masih tak mengerti yang ayah mereka tak akan kembali selama-lamanya.. Semoga ALLAH kuatkan semangat dia dan membimbing dia menjadi seorang ibu dan muslimah sejati..

Al-Fatihah kepada Allahyarham Safarin bin Omar.. Semoga ALLAH mencucuri rahmat ke atas rohnya.. Aminnn.. Selesai sudah urusan di dunia.. Kita ni bila pula? Wallahua'lam.. Hanya ALLAH yamg Maha Mengetahui.. Apa yang penting, persiapkanlah diri kita kerana ajal tidak mengenal usia dan ketika.. Bila tiba masanya, pasti ia akan datang.. ALLAHUAKBAR..





0 Kata-Kata Hikmat: