Wednesday, August 11, 2010

Ramadhan Datang Lagi..


Ramadhan menjelma semula..

Alhamdulillah.. Hari ini seluruh umat Islam di Malaysia akan mula berpuasa.. Menunaikan rukun Islam yang ketiga.. Bagi yang menyambut puasa bersama keluarga, tentu seronok.. Terutamanya bersama mak dan ayah di kampung.. Teringat pulak time mak mengejutkan kami adik beradik untuk bersahur.. Punya la liat masing-masing nak bangun..hahahaha.. Berkali-kali mak berulang alik dari dapur ke bilik kami untuk memastikan kami bangun.. Dengan arahan ala-ala tentera 'bangun, bangun, bangun..sahur, dah pukul berapa tu.. bangun, mak dah masak tu, sape nak makan? dah, bangun, bangun, bangun'.. Lebih kurang camtu la ayat mak aku kejutkan kitaorang bersahur.. Tapi biasalah, pukul 5 pagi kena bangun, memang liat yang teramatlah.. Cuma bila kenangkan mak dah masak, kesian plak takde sape yang nak makan.. Last-last, bangunlah jugak dengan muka yang sememeh..hehehehe.. Aku ni termasuk dalam kategori yang jarang bersahur.. Kadang-kadang tak sahur pun.. Nasib baiklah tahan sampai ke waktu berbuka puasa.. Tapi juara puasa tanpa bersahur, tentulah adik aku, si Angah.. Dialah yang paling jarang bangun sahur..hehehehe..

Hari ni masing-masing dah berselerak, Angah dah ada family sendiri, dok JB. Uda kat Subang.. Tak lama lagi pun ada keluarga sendiri, Insya Allah.. Irul study kat Bangi.. Adik bongsu aku pulak kat Sungkai, further study.. Aku kat sini la.. Tinggallah mak dengan abah berdua kat umah.. Mesti time-time macam ni teringat kat anak-anak.. Rindunya saat-saat berpuasa bersama keluarga..

Kalo kat Johor, 1 Ramadhan cuti.. Tapi kat Selangor ni kena kerja.. Hari Nuzul Quran je nanti cuti.. So, hari ni tetap bekerja seperti biasa cuma waktu mula kerja di awalkan setengah jam dari biasa.. Adik aku si Angah mungkin kerja hari ni.. Dia kerja syif, so walaupun kat Johor cuti, kalo dah kena turn dia kerja, terpaksa la dia kerja.. Tak dapatlah Huda berbuka puasa dengan atok dan nenek..hehe..(macam la Huda tu puasa..kui..kui..kui..)

Bila bercerita pasal puasa ni memang seronok.. Macam-macam kenangan ada.. Pendek kata memang rindu la saat-saat bersama keluarga..

Kepada seluruh umat Islam di dunia dan di Malaysia khususnya..  Serta rakan-rakan dan keluargaku..

Salam Ramadhan Al-Mubarak.. Selamat Menjalani Ibadah Puasa.. Semoga semua keberkatan Ramadhan akan kita perolehi bersama.. Dan semoga Ramadhan kali ini dapat kita harungi lebih baik dari Ramadhan yang telah lalu.. Insya Allah.. Aminn..

Maaf di pinta andainya ada perlakuanku yang membuat kalian terasa.. Semoga kita akan menjadi hamba Allah yang sentiasa berada di bawah rahmat-Nya... Aminnn..

Untuk mengetahui waktu imsak dan berbuka puasa di seluruh Malaysia bagi tahun 1431H/2010M, boleh semak di sini ye.



0 Kata-Kata Hikmat: