Tuesday, October 9, 2012

Handphone Oh Handphone..



Apa kabo semuanya? Harap2 sihatlah ye..

Arini ada citer best nak share.. Ni ala2 excitement budak kecik dapat toys baru pun ada..hehehe.. Semalam aku ada mention pasal handphone aku ada problem dan buatkan aku tensen kan? Well, first of all aku ni bukanlah technical person yang tau pasal bab2 technical pada handphone ni.. Lebih2 lagi smartphone.. Seriously aku cuma tau SMS, call, snap photo, main games, surf internet.. Yang wassap2 ke apa2 application yang glamer2 tu memang den tak reti.. Lagipun phone aku takdelah canggih bebeno.. Android smartphone yang paling murah je.. Samsung Galaxy Y.. Beli pun sebab Sony K550i aku ada problem awal tahun aritu.. Balik kampung tetiba takleh nak charge battery.. Terus K.O. Sony tu.. Dah takde phone.. Masa tu semua orang dah pakai handphone tarik2.. Ala, slide le.. So, konon2 berangan nak guna handphone camtu gak.. Terjumpa la Galaxy Y ni.. Harga pun tak sampai RM500.. Boleh la.. Kalo Sony aku tu takde masalah rasanya sampai sekarang aku akan still guna.. Cantik lagi tu.. Aku beli tahun 2007, masa tu baru lagi keluar.. RM1000 beb sekali dengan memory card.. Menggigil tangan masa nak bayo tu.. Cash!! Tapi nak buat camne, sampai tahun lepas je dia berkhidmat untuk aku.. Sedih..uhuk uhuk..

Back to my Samsung Galaxy Y.. Problemnya phone tu, internal storage @ phone memory low.. Maknanya phone memory dah penuh.. Tapi aku tak dapat detect apa software atau application yang buatkan dia penuh.. Aku tengok sama je tiap2 hari.. Aku siap delete application dalam SD card just in case itu yang mempengaruhi phone memory tu low.. Tapi tak berubah gak.. Wahhhh, sangat mencabar kesabaran aku ok.. Dahlah aku tak reti benda2 camni.. Aritu ada gi kedai handphone, tanya tapi macam tak membantu je.. So, setelah berusaha mencari penyelesaian, surf internet nak tengok kot2 ada orang alami masalah yang sama, malam tadi aku decide untuk reset handphone ni ke factory setting.. Itu pun setelah mempertimbangkan cadangan daripada seseorang..hehe.. Malam tadi transfer semua gambo dan video dalam phone ke laptop.. Contact pun dah salin siap2.. Konon2 nak backup tapi failed la pulak.. Pagi tadi sampai2 je opis, try clearkan apa2 yang menyemakkan phone memory tu tapi memang tak berganjak gak space.. So at the end, reset je la dengan bertawakal.. Akhirnya handphone itu kembali ke wajah asal.. Seperti sewaktu keluar daripada kilang.. Dilahirkan semula la konon2nya..hihihi.. Built-in applications still ada cuma yang dalam SD card dah hilang sebab memang aku erase.. Dan yang paling best, problem solved.. So happy..haha.. Now aku akan make-up semula phone tu dengan application yang sesuai.. Tapi kalo problem sama still muncul lagi 9 bulan dari sekarang, maknanya kena tukar handphone lain la kot..hahahaha.. Takdela gurau je.. Banyak beno duit asyik nak tukar handphone je.. Aku ni bukannya fanatik handphone.. Susah2 sangat repair je Sony tu..huhu..

Inilah handphone aku.. Yang kiri tu Samsung Galaxy Y, aku guna sekarang.. Yang Sony tu still cantik lagi kan? Tapi kena repair kalo nak guna.. Dua2 ada gantung2 dari Korea.. Yang kat Samsung tu Shahrida bagi.. Yang kat Sony tu lady boss bagi.. ^__^









0 Kata-Kata Hikmat: