Monday, August 22, 2011

Alamanda, Putrajaya..


Hari ni rasa letih bebeno.. Badan pun sakit-sakit.. Nape?? Takde pape pun, semalam gi buka pose dengan adik kat Alamanda Putrajaya. Of course le Mr. Yayang pun ada sekali. Agaknya semalam terlebih bergerak kot. Yela, sebelum ni cuma gi opis balik opis. Jarang nak outing, tapi bulan pose ni rajin le pulak ye..hehe..

Plan asal nak buka kat Kenny Rogers, so budget dalam kul 4.30 ptg tiba Alamanda, sempat lagi nak reserve.. 3 jam sebelum berbuka tu, takkanlah takde tempat.. Iye tak? Sampai-sampai je terus cari lokasi Kenny Rogers.. Maklumlah, Alamanda tu kan bentuknya unik sikit.. Rasa macam dah masuk dah lorong ni, rupanya lorong lain pulak.. Akhirnya jumpa gak setelah bertanya di kaunter informasi (sesat le pulok)..hihi.. Tengok je, dah terpampang sticker 'fully booked'.. Erkk!! Biar betul, awal giler.. Takpe, cuba tanya dulu.. "Dah fully booked la kak, dari pukul 3.30 ptg tadi", awek Kenny Rogers tu bagitau.. Haa!!! Mak aihh!! Bior betul diorang ni.. Awal giler reserve.. Mmm..takda rezeki la nak makan Kenny Rogers semalam.. Ingat nak cuba Balinese chicken tu, macam sedap jek.. Aduhh..rasa lapar pulak..hehehe..

So, apalagi? Carilah port lain.. Mr. Yayang suggest Nando's (favourite dia).. Aku tak berapa sangat Nando's ni, tapi bolehlah.. So, carilah di mana lokasi Nando's tu.. Jumpa signboard, ikut la arah yang ditunjukkan.. Lalu kat kawasan luar berhadapan dengan tasik.. Macam-macam restoren ada.. Old Town White Coffee, ada restoren arab (ntah lupa nama dia), Penang Village, Boyou dan macam-macam lagi la.. Tengah dok survey tu tetiba Mr. Yayang berenti kat Penang Village.. Dia suggest kitaorang buka pose kat situ untuk kelainan.. Bagi dia lain kot, untuk aku biasa jek.. Maklum le, masakan Melayu dah biasa dilidahku ini..hehe.. Sajian buffet, RM35 dewasa.. Mmm..buffet le pulak.. Perut aku ni kecik, macam rugi je makan buffet.. Tapi takpelah, untuk Mr. Yayang, ok jek.. Dah reserve table, kitaorang pun jalan-jalan sementara menantikan waktu berbuka pose..

Sempena raya ni memang kebanyakan kedai buat sale la.. Diskaun sampai 50% - 70%. Tiba kat kedai Goggles, ada sale untuk t-shirt, kemeja dan jeans sehingga 70%.. Dilonggokkan macam tu je.. Orang mengerumun, mak aihh.. Tarik sana tarik sini.. Baju kat bawah tarik ke atas.. Dah macam apa ntah.. Mr. Yayang pun nak join sekali.. Haa, pegilah join.. Aku tunggu kat luar kedai, tak larat nak bersesak-sesak.. Tengah menyaksikan kerenah orang yang pantang ada sale tu, ternampak seorang penyanyi dengan keluarga dia.. Sape?? Penyanyi lagu Bukan Belas Bukan Simpati tu, Azian Mazwan Sapuan.. Dia ni kira penyanyi remaja 20 tahun lepas.. Sekarang dah jadi mak orang, anak ada tujuh..hehehe.. Tapi body tetap slim macam anak dara tuuuu.. Aku takdelah amik gambar dengan dia sebab aku ni bukanlah jenis yang excited kalo nampak artis.. Even Ako Mustapa yang selalu lepak kat restoren bawah opis aku ni time lunch, aku buat dek je.. Yela, orang nak makan buat apa diganggu kan (time bulan tak pose ye).. Last week plak berdiri sebelah Arash Mohamad masa nak beli kuih kat bazar Ramadhan.. Tak perasan pun, sekali bila toleh orang kat sebelah, eh, Arash Mohamad la (tapi dalam hati je).. Dia dengan wife dia beli juadah berbuka pose.. Macam dalam tv tu la, kemas, handsome..hehehe.. Oh ya, berbalik pada citer Mr. Yayang, akhirnya tak beli apa pun..hahaha.. Pastu beralih plak ke kedai kasut Bata.. Ada orang nak cari kasut raya.. Bukan aku ye, aku pakai sandal beli masa adik aku kawin last year je.. Cantik dan elok lagi, malas nak beli baru.. Pakai selagi boleh.. Mr. Yayang punya sandal pun dah koyak tapaknya, kena la cari kasut baru.. Belek punya belek, try punya try, dia berkenan la kat kasut ala-ala sport shoes.. Cantik pun cantik, harga takdela mahal sangat.. Kalo RM70 untuk kasut lelaki okla kan.. Sambar sepasang.. Adik aku pun berkenan kat satu sandal tu, design cantik tapi warna yang dia nak dah abih le pulak.. So, takpelah, takde rezeki kedai tu nak dapat duit adik aku..hehehe.. Jam pun dah kul 7, apalagi? Gerak la, lepas buka boleh sambung misi..

Tiba je kat Penang Village, amboiii!!! Ramainya orang.. Aku dah penat berjalan sebenarnya.. So, dua orang bodyguard ni ditugaskan membawakan makanan untuk aku sekali..hahaha.. Bila makanan tiba je, pehhh!! Penuh pinggan.. Dengan ayam la, udang, kerabu mangga, telur dadar.. Adoiiii..boleh abis ke aku makan ni... Tengok gaya macam tak je.. Takpela, slow-slow makan.. ABC pun ada.. Air sirap dengan teh tarik..




Tapi adik aku cakap, lauk-lauk je yang ada, makan dengan nasi putih.. Char kuey teow pun ada tapi adik aku tak ambik.. Kuih muih ada tapi yang jenis potong (kuih dalam loyang le).Takpe, char kuey teoe tu nanti aku ambik sendiri, plan sebelum makan la.. Kuih plak aku suruh adik aku amik sikit.. Masuk waktu, bermulalah misi menghabiskan makanan.. Minum sikit je, sebab kalo aku minum sebelum makan, gerenti akan makan sikit punya.. Makan kuih sepotong dulu diikuti dengan nasi.. Makan punya makan, kenyang sudah.. Tinggal ayam dalam pinggan tak abih lagi.. Adik aku dengan Mr. Yayang dah complete.. Sementara aku makan, diorang gi le surau untuk solat.. Tinggal le aku di situ.. Perghh!! Rasa macam nak meletop perut!! Tapi berusaha gak untuk habiskan.. Maklumlah, pembaziran kan amalan syaitan.. Lagipun mahal tu nak dibandingkan kalo ambik lauk yang sama kat kedai makan biasa.. Tapi, memang tak bolehlah.. Surrender.. Sedih plak tengok makanan yang tak mampu untuk dihabiskan tu.. Dan plan char kuey teow pun tak dapat dilaksanakan akibat tiada ruang kosong untuk diisi lagi..hehehe.. Dah bayar, amik gambo jap.. Cantik suasana waktu tu..


Dah selesai relax, sambung misi yang tertunda tadi.. Survey punya survey, masuk kedai keluar kedai kasut dan akhirnyaaa.. Jumpa gak sandal yang dia berkenan.. Design pun cantik, lebih kurang sama gak dengan first sandal yang dia berkenan tadi.. Nasib baik saiz dan warna yang dia nak still ada.. So, jadi.. Angkat sepasang.. RM53.90 lepas diskaun 10%.. Harga asal RM59.90. Okla tu, kalo boleh tahan 2-3 tahun lagi cantik. Berbaloi-baloi..hehehe.. Dah siap semua, jam pun dah tunjuk ke angka 9. Kira okla nak balik ni.. Lambat-lambat karang sesak pulak.. Lagipun adik aku naik motor, sorang-sorang nak balik ke Bukit Mahkota.. Bahaya kalo malam sangat.. So, apalagi, sama-sama la meminta diri.. Bayar parking, masuk kete, jalannnn.. Sampai kat Equine Park, aku dengan Mr. Yayang singgah kat giant kat situ.. Kira masih baru gak la giant tu.. Saje nak tengok apa yang ada dalam tu.. Tapi perut aku tak supportive betul la.. Kenyang tak surut-surut.. Tak best betul berjalan.. Adooiii.. Itulah akibat tak berfikir kemampuan perut sendiri sebelum makan... Lepas ni memang takkan makan buffet la kecuali orang belanja..hahaha.. Tengok-tengok, masuk giant, sama je.. Last-last kuar tanpa pembelian.. Keluar dari giant area dan menuju ke rumah.. Sampai rumah kul 10 lebih.. Relax-relax jap sambil tonton TV.. Last-last TV yang tengok aku..huahuahua.. Penat sangat la tu sampai tertido.. Mmm..tukar port ke atas tilam yang lebih selesa.. Bermimpi sampai sahur pun tak bangun.. Tak larat le.. Ini pun masih rasa berat lagi mata..hahahaha..






0 Kata-Kata Hikmat: