Tuesday, June 26, 2012

Amanah Saham Wakaf..



Apa kabo kawan2ku hari ni? Harap2 semuanya sihat dan sentiasa berada di bawah rahmat ALLAH S.W.T.

Alhamdulillah, berpeluang lagi kita bersua di dalam blog aku yang ntah hape2 ni..hehehe.. Tapi blog ni macam pelik lately kan? Tetiba banyak unsur keagamaan menyelit.. Kawan2 takyah le rasa pelik.. Saje je nak share sesuatu yang berguna.. Yela, dulu2 agak hanyut dengan arus duniawi.. Sekarang baru nak ingat ukhrawi.. Semoga apa yang dikongsikan dapat dimanfaatkan ke arah yang berguna.. Nak berdakwah tak layak, diri sendiri pun masih merangkak-rangkak.. So, share le panduan2 yang mungkin berguna untuk diri sendiri dan kawan2 juga.. Dengan harapan semoga ALLAH Memberkati usahaku ini.. Ameen.. So, kawan2 takyahle takut nak jenguk blog ni lagi..^_^

Hari ni nak share information dengan kawan2 ni.. Mmm..pernah dengar tak Amanah Saham Wakaf? Actually masa balik keje semalam, dengar kat radio dalam kete.. Isshh, tak pernah dengar selama ni.. Setahu aku la kan, wakaf ni macam kita ada harta misalnya rumah atau tanah, then kita bagi pada pihak tertentu untuk tujuan agama tanpa urusan jual beli untuk kegunaan ramai.. Kira camtu la, ala korang lagi pandai, lagi faham, aku tak tau nak explain camne..hehehe.. Dan yang seronoknya selagi aset yang diwakafkan tu digunakan, selagi tu la orang yang mewakafkan tu dapat pahala.. Saham akhirat tu kawan2.. Tapi kalo orang macam kita ni nak wakafkan apa kan? Bukan aset extra, aset sendiri pun belum terbeli..hehehe.. Ala, bukan korang je, aku pun sama.. Tapi hati teringin nak buat kebajikan.. Yela, untuk saham akhirat kan, sape tak nak..

So, semalam tu la aku terdengar kewujudan Amanah Saham Wakaf (ASW) ni.. Yang aku dengar tu ASW negeri Johor.. Interesting gak la.. Iklan pendek je.. Then bila balik umah, aku try surf apa dia ASW ni.. Rupa2nya kebanyakan negeri ada ASW sendiri.. Mungkin juga setiap negeri ada.. Aku je yang tak tau.. Tapi disebabkan yang aku dengar tu ASW Johor, dan aku anak Johor, sengaja je check ASW Johor..hehehe.. Then faham gakla apa ASW ni dan camne caranya berfungsi.. Diringkaskan di sini dari apa yang aku faham, ASW ni adalah pelaburan seminima RM 10 (harga seunit) yang kita beli lepas tu kita wakafkan.. Misalnya kita beli 5 unit bersamaan RM 50, kemudian kita wakafkan RM 50 tu pada pihak yang dipertanggungjawabkan.. Duit RM 50 tu akan digunakan bersama-sama duit pelabur lain apabila diperlukan.. Misalnya nak bina masjid ke, bina rumah anak2 yatim ke.. Semuanya yang ke arah kebajikan la.. Maknanya pelaburan ni takdelah dividen macam amanah saham yang lain2 tu.. Kita beli terus wakafkan.. Menarik kan bunyinya? Dah ala2 tertarik ni..hehehe.. InsyaALLAH kalo takde halangan apa2, nak juga melabur dalam ASW ni.. Kalo kawan2 nak tau lebih lanjut, bolehlah layari website Majlis Agama Islam Johor (MAIJ).. Nak surf ASW negeri lain boleh gak.. Tapi yang aku jumpa Johor je, so aku bagi Johor la ye..hehehe.. Saham Wakaf Johor..

Rasanya tujuan aku create entry ni pun dah tercapai, just nak perkenalkan ASW pada yang tak pernah tau macam aku..hehehe.. Pada yang dah tau dan dah invest tu kongsi2kanlah pengalaman anda.. Langkah seterusnya terpulang pada diri kita sendiri.. Semoga perkongsian hari ni dapat memberikan manfaat kepada kita semua.. InsyaALLAH..

“Apabila matinya anak Adam terputuslah amalannya kecuali tiga perkara: sedekah jariah (harta yang diwakafkannya), ilmu yang bermanfaat dan anak soleh yang mendoakan kepadanya” (Hadis Riwayat Muslim).





0 Kata-Kata Hikmat: