Thursday, December 13, 2012

Makcikku & Misi Tudungnya..



Sihat semuanya hari ni? Alhamdulillah, syukur ke hadrat Ilahi kerana diberi kesihatan yang baik..

Selasa lepas aku cuti sebab besday Sultan Selangor.. Bukan aku sorang tapi semua company yang beroperasi di dalam negeri Selangor.. Tapi kalo ada yang tak cuti tu tak tau le pulak sebab sepatutnya cuti kan.. Tapi kalo kena keje masa cuti umum ni masyukkkk apa.. Best gak kan dari melanguk je tak buat pape kat umah..hehehe.. So apa aktiviti aku cuti2 tu? Membuta terlebih masa? Kalo le dapat, memang syok le.. Selasa lepas makcik aku dari Pasir Gudang datang umah pakcik aku (adik bongsu dia) kat sini.. Family trip turun KL, melawat adik beradik yang tinggal kat sini.. So dia sampai dalam kul 10.30 pagi.. Aku lak sampai umah pakcik aku dalam kul 11 pagi sebab pagi tu bangun2 pagi je perut meragam.. Sakit giler macam food poisoning tu tapi nasib baik boleh lagi gerak.. 2 kali gak la masuk toilet pagi tu.. Bila tak berapa sihat ni malas betul nak gi memane kan.. Tapi disebabkan makcik kesayangan (beza umur kitaorang 9 tahun je sebab aku ni anak sedara yang pertama, ini le makcik aku yang jadi kawan aku masa aku kecik2 dulu.. sebab tu kitaorang rapat.. lagipun makcik aku yang adik kandung mak aku 2 orang je.. aku sayang mereka sangat2), aku gagahkan diri gak.. Alhamdulillah, sakit perut dah beransur2 hilang..

Sebenarnya makcik aku ni ada misi datang sini.. Dan disebabkan adanya aku dia lagi la bersemangat nak jalankan misi dia tu.. Dia nak pegi Jalan Masjid India, cari tudung LAGI.. Sebab apa lagi? Sebab ngam2 setahun yang lepas kitaorang pegi gak Jalan Masjid India.. Tapi masa tu ada orang lain join, mak andak (kakak kandung makcik aku ni) aku yang datang dari Perak dan juga ibu Adriana yang tengah pregnant 8 bulan lebih.. Sebulan lepas tu Adriana lahir.. 6 jam berjalan jerkah semua kedai jual tudung kat Masjid India tu nak cari tudung idaman makcik aku.. Serius cakap sangat penat.. Kaki memang letih giler.. Tapi ibu Adriana relaks je.. Esoknya pinggang aku sakit giler, tegang je rasa.. Bila tanya ibu Adriana, ada sakit pape tak badan? Dia cakap ok je, takde pape pun.. Wahh, nampak sangat kakak ipar dia ni dah tua..hahahaha..

So misi kali ni aku dengan makcik aku je pegi.. Anak bongsu dia nak ikut tapi dia tak bagi sebab takut anak dia nanti boring nak layan kerenah nak dia bershopping.. Dulu masa pegi kitaorang naik LRT sebab area yang nak terjah tu kan selalu sesak.. Then ngam2 sampai kat LRT Bukit Jalil masa dah balik dari KL tu hujan turun selebat2nya.. Sampaikan kitaorang stuck setengah jam daripada stesen LRT nak ke stadium hoki belakang tu sebab hujan.. Padahal dekat je.. Tapi kali ni kitaorang naik kete terus sampai final destination sebab sekarang ni kan petang2 hujan dan taknak peristiwa lama berulang kembali..hehehe.. Lepas je Zohor dalam kul 1.30 petang kitaorang gerak.. Masuk jalan Istana pastu exit Tun Sambanthan.. Kat depan KTM dan Dayabumi tu memang jammed.. Setengah jam jugak le.. Sebenarnya aku pun tak familiar jalan kat KL ni.. Aku main terjah je tu.. Tawakal pada ALLAH dan berdo'a semoga dipermudahkan.. At last nampak gak la area yang nak dituju tu.. Tapi fikir pulak nak parking kat mana.. Masalah gak tu.. Parking kat depan bangunan semua penuh.. Last2 nampak le Semua House, parking je la kat atas tu..  Masa naik atas tu tak perasan pun rate parking tu berapa.. Yang penting ada tempat parking kan.. Siap je parking tengok jam kul 3 petang.. Gila kentang la 1 jam setengah baru sampai final destination.. Kalo kat highway tu boleh sampai R n R Ayer Keroh..hehehe..

Keluar je dari Semua House terus terjah kedai2 yang jual tudung.. Masuk dari belakang kedai, keluar kat depan kedai, masuk dari depan kedai, keluar kat belakang kedai.. Aku ni peneman je sebab aku tak berapa minat tudung2 pesen bagai ni.. Nampak macam glamer sangat.. Aku ni kan simple je orangnya.. Asal cantik dan labuh pada mata aku, cukup.. Tapi makcik aku ni walaupun surirumah, suka bergaya ikut latest fashion.. Kiranya nanti balik Pasir Gudang, dia dah pakai dulu la pesen tudung terkini yang belum sampai pun kat kedai2 tudung di Pasir Gudang tu..kihkihkih..

Walaupun banyak tudung yang dipamerkan, kalo tak berkenan tak beli jugak kan..

Belek jangan tak belek..

Tapi memang banyak giler kedai tudung kat area tu.. Sebelah2 jual tudung.. Terfikir jugak aku ada ke orang beli kalo dah semua kat situ jual tudung yang sama.. Dan tak jeles ke kedai tudung depan kalo ada orang beli tudung yang dia pun jual dari kedai depannya.. Tapi rezeki tu ALLAH yang tentukan.. Kenalah pandai berusaha untuk tarik perhatian pelanggan.. Dan masa dok survey tu aku terjumpa jugak kedai jual abaya.. Yang jenis umbrella pulak tu.. Wahhhhh, cantik giler.. Aku sangat suka.. Tapi masa tu fulus tak banyak dalam purse.. Tengok je le.. Lagipun tujuan nak cari tudung idaman makcik aku.. Priority pada mission dia le.. Lain kali boleh aku datang lagi bila nak beli abaya sebab dah tau lokasi kat mana..hehe.. Pastu terjumpa la satu kedai tudung ni.. Cantik pulak tudung dia, sampaikan aku pun berkenan.. Tapi serius dalam purse aku ada RM20 je.. Kahkahkah melampau betul kan pegi KL bawak RM20 je.. Konon2 plan nak draw kat Maybank sebelah Mydin tu.. Tengok ramai orang, seriau pulak aku.. Nak draw bukan banyak pun tapi manusia ni bukan kira.. Ada kesempatan rembat je.. Last2 aku cakap dengan makcik aku, pinjam dulu duit dia nanti aku bayar balik.. Tak senonoh betul anak sedara dia ni kan..kehkehkeh.. Tup2 dia belanja aku mehh.. Dapat le sehelai RM25 lepas tawar.. Terima kasih acik ye.. Moga makin murah rezeki.. Ameennn..

Inilah tudungnya.. Aku suka design dia walaupun simple.. Tak sangka sama taste pulak dengan makcik aku..hehe..

Kena test dulu takut singkat.. Kalo dah singkat tak menutup aurat nanti..

Muka serius giler.. Tapi nampak iras muka mak aku.. Dah nama pun adik dia kan..

Last2 amik gak.. Makcik aku amik warna ni.. Aku amik warna hitam, design yang sama..

Lepas tu sambung lagi tawaf.. Masuk kedai, belek2, tak berkenan keluar.. Masuk pulak kedai lain.. Sama gak kaedahnya.. Penat penjual2 tu suruh singgah.. Mana yang rasa macam berkenan nak belek, kitaorang berhenti la kat kedai tu.. Kalo tak, laju je jalan..hehehe..

Beriya mamat tu promote suruh beli.. Latest design dia cakap..

Makcik aku cari tudung warna krim.. Tapi corak yang dia jumpa tak cantik pada mata dia.. Aku tak kisah sebab bukan aku yang nak beli..hehehe..

Cari tudung krim tapi dah berkenan si kelabu, rembat gak.. Cantik pulak tudung ni.. Aku pun berkenan tapi takpela, takkan nak pakai seragam lak kan..haha..

Sampaikan tiba satu tahap tu nak masuk kedai sebelah, eh dah habis ke? Kahkahkah.. Dah sampai hujung bangunan rupanya.. Pusing semula masuk kali kedua.. Tapi certain2 kedai bukan semua sekali.. Giler ke hape nak masuk semula semua kedai.. Padahal kaki dah rasa nak tercabut ni.. Penat siot berjalan tak berhenti ni.. Tapi last2 jumpa jugak tudung warna krim dengan corak yang makcik aku berkenan.. Masa survey yang first tadi tak berhenti kat kedai tu, berhenti kat kedai depannya.. Kedai depannya tu pun ada tudung krim dan makcik aku dah berkenan tapi singkat.. Bukan rezeki dia la tu.. Rupa2nya rezeki jiran depan dia.. Alhamdulillah jumpa gak.. Ingatkan dah dapat tudung idaman tu boleh le balik.. Rupanya nak cari tudung kawan pulak.. Ayarkk!! Awat le tak cari sekali tadi.. Tak boleh fokus selagi tak dapat tudung idaman dia la tu.. Ikut le jugak tapi mata tengok2 jugak kalo dalam kedai tu ada kerusi.. Nak tumpang duduk..kehkehkeh.. Dalam kedai tu dapat lagi beberapa helai tudung.. Shopping sakan makcik aku.. Alang2 dah sampai sini kan.. Aku pun rembat lagi sehelai tudung warna hitam untuk pakai harian.. Yelah aku ni kan suka pakai tudung yang sama.. Tudung tadi tu cantik sangat..hehe.. So cari le yang biasa2 sehelai.. Alah RM10 je.. Ni pun makcik aku bayar.. Terima kasih sekali lagi acik.. Moga rezeki makin melimpah ruah.. Ameennn..

Posing je bila disuruh.. Sporting giler makcik aku ni..kehkehkeh..

Belek2 lagi..

Tak beli pape pun kat sini.. Takde yang berkenan..

Siap shopping tudung kul 7 malam.. Dah settle baru terasa dahaga.. Lapar pun ada sebab last makan tadi kul 11 pagi.. Melampau betul kan bila nafsu shopping tu dah menguasai diri.. Makan minum pun tak hirau (sama style dengan madam aku shopping ni).. So pegi la cari tempat makan.. Kat area tu mana nak jumpa tempat makan cantik2.. Jumpa la tempat makan stail warung kat situ.. Sedap gak makanan dia.. Tak tau la sebab lapar atau memang sedap.. Tapi rasanya memang makanan dia sedap sebab dua2 yang kami order rasa sedap..hehe..

Inilah makcik aku yang excited nak gi Jalan Masjid India setiap kali datang sini..kehkehkeh..

Siap je makan dalam kul 8 malam, terus bergegas ke kete yang parking kat Semua House.. Tengok2 kedai2 dalam tu dah tutup.. La, aku tak tau pulak kedai2 dalam tu tutup awal.. Kalo kitaorang terlambat mesti kena pegi tempat parking tu guna laluan kete naik.. Dahlah level 3.. Masuk2 je parking ticket, keluar RM15.. Tu diaaaa.. Terkujat jap aku.. Mahal giler.. Kalo kira2 adalah 5 jam kot kitaorang parking.. Aku tak perasan parking rate masa masuk tadi.. Ahh, bayar je la.. Tak bayar nanti tak boleh keluar pulak kan..hehehe.. Sampai rumah dah dekat kul 9 malam.. Alhamdulillah sampai dengan selamat.. Dan Alhamdulillah juga sebab misi makcik aku berjaya..hehehe..

Terima kasih ye acik sebab belanja kak long.. Moga murah rezeki.. Lain kali datang la lagi.. Kita tawaf lagi ek..hehehe..




0 Kata-Kata Hikmat: