Monday, March 19, 2012

Tenang..


Aduhai.. Tak tau nak cakap camne tapi feeling tu datang lagi.. Feeling yang sangat best untuk dilayan..hehehe.. Semalam tengok tv, citer omputih.. Suasananya macam kat country village.. Ala, yang ala2 koboi tu.. Ada padang menghijau.. Tasik untuk memancing.. Rumahnya pulak besar2, kayu lagi.. Dan design sangat cantik ok.. Aduh, tetiba rasa nak gi tempat camtu.. Macam best je kan kalo dapat relax depan tasik, bawah redup pokok.. Pastu lepasnya pulak tengok 1N2D last episode.. Kat Korea le mana lagi.. Tapi bukan kat big city.. Ala2 kawasan kampung gak.. Winter season, salji di mana2.. Seronoknya kalo dapat merasai pengalaman main salji.. Walaupun sejuk, tapi pasti akan jadi antara pengalaman terindah.. Dengan baju tebalnya.. Memanglah kalo ribut salji tak best.. Salji tebal dan menyusahkan penduduk.. Sama gak macam hujan.. Kalo dah hujan lebat, for sure la banjir.. Dan tentunya menyusahkan orang ramai.. Betul tak? Sebab tu kalo semuanya berpada-pada adalah yang terbaik.. Kira medium la.. Kalo makanan tu, just nice..hehehe..

Dan sebelum tengok citer omputih tu, aku tengok satu lagi citer Korea.. Variety show.. Invicible youth.. 8 orang gadis daripada 8 kumpulan nyanyian popular, berganding bahu menjayakan rancangan ni.. Jangan muak ye, aku memang suka tengok variety show Korea.. Memang Sabtu Ahad kalo tak gi mana2, petang adalah waktu Korea aku.. Sebab ada Saturday Freedom dan Happy Sunday.. Dan memang aku happy pun tengok rancangan2 ni..hahahaha.. Semalam dalam invicible youth, diorang berlumba main permainan tradisional waktu musim sejuk.. Yang generasi sekarang tak pernah main.. Meluncur di atas air beku.. Macam kelako je kan ayat aku ni.. Macam ni, diorang pegi kat tasik yang beku, maklumlah musim sejuk, then meluncur atas tu guna sekeping kayu yang ala-ala bangku.. Korang pernah tak bertukang kat kelas Kemahiran Hidup dulu? Pernah tak buat bangku kayu yang muat2 untuk ko duduk.. Kiri kanan ada kaki.. Rendah je.. Kalo dulu2 aku wat duduk masa nak siang ikan kat bilik air.. Tapi sekarang dah ada bangku plastik yang kecik, sama saiz macam plastik kayu tu.. Korang bayangkan diorang duduk atau bersila atas bangku tu, kemudian pegang 2 batang kayu kiri kanan untuk menggerakkan bangku tu.. Ni kira macam main ski la, tapi tradisional punya.. Maklumlah dulu2 takde duit nak beli set ski.. Pastu sape menang, dapat makan pau panas, minum air halia panas, makan steamboat fishball panas2.. Wah, macam best je kan dapat macam makanan panas di tengah2 tasik beku.. Yang kalah pulak kena macam ais kisar, ais krim dengan makan steamboat fishball tapi dengan kaki ayam dan tak pakai sarung tangan.. Sejuk siot.. Bayangkan jela korang dikelilingi ais pastu kena berdiri atas ais tu dengan kaki ayam.. Mau tak terkinja-kinja.. Kita kat sini pegang ais sekejap je pun dah kebas.. Inikan pulak kena berdiri atas ais, takde tempat nak sembunyi..hehehe..

Tetiba je rasa macam nak experience semua tu.. Tapi kalo korang nak tau aku ni sebenarnya tak tahan sejuk.. Aircond kat opis pun tak tahan.. Even letak maximum temperature, 24 deg.C. Aku memang tak tahan sejuk. Kadang2 kat rumah takyah pasang kipas.. Aku boleh tido tanpa berkipas.. Tapi kalo dah panas sangat tu buka la.. Tapi speed maximum 2 je.. Kalo sejuk sangat ada malam2 bangun tutup kipas..hahaha.. Tapi dalam cuaca sekarang ni, setiap malam aku tido tak berkipas.. Kan kadang2 nak ke pagi tu hujan turun.. Sejuk dari luar tu masuk le.. Syok je tido.. Sampai dulu ada kawan2 cakap aku ni tergolong dalam reptilia, bukan mamalia..hahahaha..

Wah, rasanya aku ni perlukan pertukaran angin sebentar.. Bestnya kalo dapat pegi tempat yang menghijau macam sawah padi.. Tak pun merehatkan minda di tepi tasik.. Putrajaya ada banyak tasik kot.. Kan banyak taman2 awam kat situ.. Tapi masalahnya aku tak pernah pegi dan tak tau taman mana yang best nak bersantai.. Nak gi pantai, jauh sangat.. Pastu aku tak teringin nak gi pantai pun.. Yela, sekarang ni semua pantai crowded.. Mana ada pantai2 yang tak ramai orang.. Kalo nak rehatkan minda ni best pegi tempat yang tak crowded.. Baru dapat mencapai kedamaian yang kita inginkan tu..hehehe..

Serius, aku terasa nak pegi ke sesuatu tempat.. Yang tenang dan mendamaikan...









0 Kata-Kata Hikmat: