Thursday, April 19, 2012

First Night In Jakarta..


Okla, arini aku start citer pasal trip ke Jakarta ni k.. Sementara memory masih fresh lagi ni.. Kalo dibiarkan lelama, mau berkarat..hehehe..

Dari KLIA flight kitaorang pukul 4.20 petang (3.20 pm Indonesian time), naik KLM.. Sampai Jakarta dalam pukul 5.10 petang Indonesian time.. So, journey kitaorang dalam 2 jam camtu.. Pengalaman pertama kali naik kapal terbang? Haruslah cuak beb.. Especially masa nak take-off dengan landing.. Bergegar-gegar macam naik bas buruk.. Takutttttt.. Tapi Alhamdulillah, sampai dengan selamat.. Keluar je dari airport, tengok kat luar dah gelap.. Pukul 6 petang kat Jakarta sama macam 7 malam kat Malaysia.. Then kitaorang pun tunggu la driver yang bos aku dah hire.. Rupanya bapak2 supirnya udah sampai.. Lagi nungguin kami di parkir mobil.. Oleh kerana semuanya udah capek, bapak besarnya decide untuk check-in di hotel dulu.. Lalu kami di bawa ke hotel Ascott oleh bapak2 supirnya (2 kereta).. Wah, pengalaman baru deh meredah macet di Jakarta.. Dasyat banget lo pemandu2 di Jakarta.. Pokoknya jika memandu di sini harus berani.. Enggak boleh ada perasaan takut2.. (err..maaf karena bahasanya berubah secara otomatis..kihkihkih).

Aku dengan opismate a.k.a roomate aku dalam flight..

Lepas je check-in dan refresh (aku letak beg je..tak sempat nak mandi atau apapun), kitaorang pun di bawa ke restoren Salero Jumbo untuk makan malam.. Menu malam ni masakan padang.. Semua dah lapar, apalagi, makanan sampai, semua tak toleh kiri kanan.. Menikmati sungguh.. Aku last makan pukul 12 tengahari kat Malaysia.. Memang patut pun laper banget..

Mbak ini kayaknya marah deh.. Ngapain lo ambil foto gue lagi makan ini?

Sudah kenyang ya mbak? Bisa jadi duta Salero Jumbo ini..hihihi..

Hasruddin's family.. (my officemate)

Kayak inilah bila makanan dikasi sama orang laper.. Licin semuanya..hahaha..


Lepas makan balik hotel semula.. Semuanya dah penat kan.. Masa untuk berehat sebelum meneruskan misi keesokannya harinya.. Aku dah biasa tido pukul 12 am Malaysian time.. So, tak kira katne pun, pukul 12 am gak aku tido.. Tengah sedap bermimpi dalam kul 3.30 am Malaysian time tetiba terasa macam dibuai.. Ingatkan mimpi tapi rupanya tak.. Terus terjaga.. Tengok kiri kanan.. Cuak ni, mimpi ke apa? Then tetiba roomate aku pun terjaga.. Terus aku tanya dia ada rasa bergegar tak? Rupanya dia terjaga sebab rasa yang sama macam aku.. So kitaorang pun risau la.. Ada gempa bumi ke? Katne? Dah tak boleh tido.. Last2 kitaorang call customer service..


Aku : Malam pak.. Maaf ya mau nanya ni.. Tadi sedang tidur terasa ada gegaran.. Ada apa ya pak?
CS : Iya buk.. Sebentar tadi ada gempa di bahagian Jawa Barat.. Tapi nggak kuat buk.. Hanya skala 6 aja.. Nggak perlu kuatir buk.. Tempatnya jauh..
Aku : Jauh ya pak? Berdekatan Lombok itu ka pak (ingat Lombok saje masa ni..dah itu yang tau..kihkihkih). Maaf ya pak, saya nggak familiar dengan peta Indonesia.. Saya dari Malaysia (tapi cakap bukan main Indon lagi..kuikuikui..), makanya saya ingin tau aja..
CS : Iya buk, di sekitar sana..
Aku : Ooo..makasih ya pak atas informasinya..
CS : Iya buk.. Maaf ya buk atas gangguannya..
Aku : Oh, nggak papa pak.. Makasih ya..

Kitaorang masa ni dah risau giler.. Maklumlah FIRST experience mengalami gegaran akibat gempa bumi on our FIRST night in Jakarta in our FIRST trip out from Malaysia.. Aku siap SMS adik ipar aku suruh check paper esok kalo2 ada berita pasal gempa bumi tu dan kesannya.. Alhamdulillah takde pape berlaku lepas tu.. Syukur kepada ALLAH.. Aku pun siap sambung semula tido.. Tapi tak cukup tido.. Sengal je rasa esok paginya..kihkihkih..










0 Kata-Kata Hikmat: