Friday, April 20, 2012

Jakarta - Day 1 (Last Part)


At last sampai gak ke last part story of our first day in Jakarta.. Suke le tu.. Jangan lupa ye ada dua hari lagi ni..hehehe.. Takpe, jangan risau.. The next days stories tak sepanjang hari pertama ni..

Belon panas yang bos aku nak naik tu ada kat dalam kawasan taman bunga.. Nak masuk taman bunga tu kena beli tiket walaupun tujuannya cuma nak naik belon panas, bukan nak berguling-guling kat taman bunga tu..ahaks.. Kira bayaran lalu kawasan la ni.. Pandai diorang ni kan.. Kat dalam ni tak banyak gambar aku amik.. Mood sudah lari.. Apa taknya panas ko.. Dahlah tak makan pape lepas breakfast pagi tadi.. Berjalan je kejenya.. Entah pukul berapa aku pun tak ingat masa kitaorang sampai kat sini.. Tapi yang pasti memang dah waktu makan tengahari masa tu..

Eh, yang hujung tu kanak2 oversized ke apa..^____^

Kitaorang dok kat sini lama jugak la.. Sebab nak tunggu kot2 cuaca boleh berubah.. Tercapailah hajat bos aku kan.. Malangnya tak jugak.. So, berlalu la mereka dengan seribu kehampaan di jiwa.. Tapi aku happy je sebab aku tak teringin pun nak naik..hahahahaha.. Kat dalam taman bunga ni ada patung tau.. Kira macam tugu atau monumen la.. Tak sure pulak berdasarkan peristiwa apa diorang buat tugu tu.. Beso ko.. Bukan patung ciput2 tu.. Tapi aku memang perasan la banyak monumen atau patung kat Jakarta ni..

Nasib baik tak gatal badan amik gambo di bawah rimbunan pohon bambu..hehehe..

Patung kat belakang tu la yang aku maksudkan.. Tak tau la apa peristiwa yang tersirat..

Keluar je dari taman bunga tu, memang penat giler.. Kaki pun dah rasa lenguh2.. Mana taknya asyik berjalan je satu hari.. Tapi tak boleh lawan lenguh2 keesokan harinya..hehehe.. Itu aku citer kemudian k.. Oleh kerana dah seharian berjalan, kami pun singgah minum dulu.. Nak tau minum apa? Minuman yang paling famous kat sini.. Teh botol Sosro.. Kata orang kalo datang Indonesia tak minum teh botol ni, memang tak complete la.. Kiranya ni salah satu trademark dia la..

Unik nama kedai tu kan? Setahu aku kudus tu maksudnya suci.. Tapi tak tau la kat sini apa maknanya.. Takkan soto suci kot? hehehe..

Pastu ada monkey show plak kat dataran berdekatan tu.. Budak2 ni suka la.. Excited, first time tengok monyet depan mata.. Tapi bila monyet datang dekat, lari.. Takut..hehe.. Aku pun tak berani nak dekat2 dengan monyet tu.. Kalo dia gigit nanti tak memasal je.. Bos aku siap usap2 kepala monyet tu.. Diam je monyet tu.. Sedap agaknya la kan.. Ala, macam kita usap kepala kucing tu.. Kan baik je, mata sampai kuyu2..hehehe..


Lepas je habis melawat Taman Mini Indonesia ni, kitaorang pun balik semula ke hotel.. Segarkan badan jap then bersiap plak nak gi dinner.. Maklumlah seharian tak makan.. Malam tu bos bawak kitaorang makan makanan padang lagi kat Restoren Garuda.. Famous restoren ni, ada banyak cawangan.. Harga pun boleh tahan.. Tapi bos yang bayar kan.. Kalo kitorang kena bayar sendiri, makan bakso tepi jalan pun cukup..hehehe..

Sebelum tu sempat singgah ke Menara Monas.. Mercu tanda Jakarta.. Ini pun salah satu trademark kat sini gak.. Kalo pegi Jakarta tak singgah, tak complete journey korang.. Tapi takde apa pun kat sini.. Ala2 Dataran Merdeka tu.. Tapi ramainya orang, tak boleh nak describe camne.. Ramai giler.. Bersesak-sesak.. Aku ni tempat sesak2 memang rimas bebeno.. Patut la orang Indonesia kat Malaysia suka berkumpul ramai2.. Rupanya dah biasa macam tu kat negara diorang..


~ End of our first day in Jakarta ~









0 Kata-Kata Hikmat: