Monday, May 21, 2012

Weekend With Sunan..


Hari ni Isnin.. Weekend baru je berlalu.. Weekend yang telah diisi oleh plan aku.. Cuba menghabiskan kisah Laksamana Sunan.. 6 buah novel tu.. Tekad harus jitu, kalo tak, hancusss!! Dan nak dijadikan cerita, ALLAH hanya izinkan aku habiskan 3 buah novel je.. So dapatlah aku habiskan Bagaikan Puteri, Cinta Sang Ratu dengan Hijab Sang Pencinta..

Nak tau jadual aku? Aku start Bagaikan Puteri hari Sabtu dalam kul 3 pm.. Basuh baju, makan, tengok TV jap..hehehe.. Then baru start baca.. Tapi feeling ada sikit terganggu sebab rumah tingkat atas tu tengah renovate agaknya.. Bising bunyi alat2 menukang tu.. Terganggu konsentrasi mak tau.. Dalam kul 6.30 pm break jap.. Legakan segala urat saraf ni.. Kul 8 pm sambung semula.. Dan akhirnya habis dalam kul 12 am gak le.. Banyak beno break.. Nak tengok SMS, check fb..hehehe.. Then sambung terus ke 2nd novel.. Tapi tak larat nak meneruskan misi.. Kul 4 am dah terlentok.. Ngantuk uuu.. Kita tido dulu le.. Jap2 lagi lepas bangun tido sambung lagi.. Dah lepas bangun tido tu, misi pun bersambung semula.. Kul 1 pm start.. Then tengah syok2 membaca, dalam kul 4 pm adik aku call.. Nak gi umah aku.. Aiyooo, dahlah rumah sangat tidak kemas ok.. Last2 dia cakap, dia nak tunjukkan jalan kat kawan dia ni.. Tak naik umah pun.. Oooo..kus semangat.. Umah mak long tak comel lagi la Adriana.. Nanti dah comel mak long ajak Adriana masuk tau.. Masa tu dia kat Sunway Pyramid.. Ooo ingatkan dah gerak.. Maklum le masa tu aku dah tiba ke kemuncak citer.. Sikiiiiiiit je lagi nak abis.. So, break la kejap.. Kemas mana yang patut.. Mana tau kot2 terbabas naik nanti..hahaha.. So sementara tunggu Adriana sampai, aku pun sambung le baca novel tu.. Akhirnya habis juga sebelum adik aku sampai.. Alhamdulillah..

Sampai je kat parking, terus borak2 citer direction jap.. Then singgah Giant dulu sebelum tunjukkan jalan.. Dapat la jumpa budak tomei ni.. Dia pakai baju mak long bagi dari Jakarta la..hehehe.. Cute je.. Macam boy pun ada.. Boy tantek.. Tapi tak sempat amik gambo la.. Dah malam, gambo tak cantik..;p. Lepas tu gi tunjukkan jalan balik ke umah kawan ibu Adriana.. Dia dok Taman Kinrara tapi baru je setengah bulan kat sini.. So tak familiar lagi jalan kat sini.. Pegi keje balik keje je pass..hehehe.. Dah anto, ibu Adriana ajak gi makan tempat kitaorang lepak dolu2.. Alah, kat Equine Park tu.. Belakang McD. Ada Restoren Sri Baling.. Kat situ ada banyak pilihan makanan, tu yang dia ajak pegi lagi.. Duduk le lepak2 sampai hampir pukul 9 malam.. Dah kenyang, balik le umah.. Lepas anto aku balik, diorang pun balik ke Subang semula.. Aku pun dah kenyang, landing le atas tilam.. Tapi sebelum masuk bilik sempat amik novel ketiga.. Hijab Sang Pencinta.. Akhirnya temujanji aku berakhir jam 5 pagi tadi..hehehehe.. Sebenarnya ngantuk ni.. Tapi semangat Sunan meresapi.. Insya ALLAH, mampu bertahan.. Petang ni? Mmm..macam nak teruskan tapi tak sure lagi.. Nak basuh baju ni.. Nak abiskan membasuh sebelum balik kampung weekend ni.. Cousin aku kan nak kawin.. Dan itu le sebabnya aku nak abiskan pengembaraan Sunan dalam minggu ni gak.. Tak nak dipisahkan oleh ruang waktu yang lama.. Takut nanti bila dah penat sangat, mood nak membaca pun dah hilang..

Camne citernya? Well, pada aku yang suka karya RAM ni memanglah best.. Tapi antara ketiga-tiga novel setakat ni, Bagaikan Puteri paling best.. Normal la kan.. Selalunya citer yang paling awal yang paling best.. Dan nak mengekalkan momentum pada novel kedua, memerlukan fokus dan komitmen yang sangat tinggi.. Tapi aku tak suka Haryani tu.. Macam terhegeh-hegeh sangat suka kat Sunan.. Some kind of people yang pentingkan diri sendiri.. Aku lebih suka Ratna si Ratu Sulaman, walaupun mula2 jahat namun dengan bantuan Sunan dia berjaya menjadi muslimah yang dirahmati ALLAH.. Saliha pun aku suka.. Bagus pekerti seperti muslimah sejati.. Masa baca tu aku membayangkan pak Mustakim, ayah Saliha sebagai Deddy Mizwar, dan Saliha tu perempuan yang dalam drama Kiamat Sudah Dekat. Kan dia panggil babe bapak dia.. Sesuwaiii..hihihi.. Haryani tu Lisa Surihani, dia kan boleh berlakon selfish dan agresif macam dalam I'm Not Single tu.. Ratna Sang Ratu kalo kat cover novel tu macam kening Erra Fazira tau.. Tapi kalo acting, tak tau la sesuai atau tak.. Maya Karin boleh kot.. Kan dia pernah jadi pontianak, kira jahat le tu.. Kalo dia berlakon baik pun muka dia natural beauty apa.. Kalo Maharani yang super jahat tu siapa yang sesuai ek? Selalu tengok maharani jahat dalam citer omputih je.. Betul tak? Citer Melayu tak tau le sape yang sesuai pegang watak jahat giler camtu.. Umi Aida? Hahahahaha.. Laksamana Sunan? Mmm..takde calon yang berkenan di hati untuk memegang watak Sunan la.. Takkan la Aaron Aziz kot.. Tak sesuwai ok.. Aku rasa takde kot pelakon kat Malaysia yang sesuai pegang watak Sunan.. Ashraff Muslim? Muka dia nampak baik tapi takde ciri2 pendekar..hehehhehe..

Melalut la pulak.. Sampai termasuk pelakon2 dah ni.. Berangan nak angkat ke layar putih pulak ke? Hehehehe.. Biasalah aku ni kuat berangan.. Padahal entah hape2 ntah.. Adoiii, tetiba rasa ngantuk le pulak.. Super duper ngantuk ni.. Saboooooo..










1 Kata-Kata Hikmat:

sueshe said...

Lame xjenguk akak..hihi